اعضای هیات علمی

بازگشت

طرح درس روش های تحقیق پیشرفته نمیمسال دوم 98-99

دانشگاه شهید چمران اهواز طرح درس : روش های تحقیق پیشرفته در علوم تربیتی و روانشناسی نیمسال دوم : 99-1398 دوره : کارشناسی ارشد و مشاوره تعداد واحد : 3 زمان تشکیل کلاس : شنبه 18-16 – واحد عملی استاد درس : دکتر رضا خجسته مهر مرتبه استادی : استاد تمام گروه مشاوره توصیف درس : تمرکز اسامی این درس اساساً بر روش های تحقیق آزمایشی است. و دانشجویان این درس با مفاهیمی از قبیل مشکلات آزمایشگری، مسائل اخلاقی در پژوهش آزمایش، طرح آزمایش، متغیر مستقل و وابسته، پرهیز از سوگیری و نگارش گزارش آشنا می شوند. اهداف عمده درس : در این درس دانشجویان به طور عمیقی با مفاهیم و مشکلات آزمایشگری در روانشناسی و مشاروه آشنا می شوند و انواع روش های آزمایشی را یاد می گیرند. از دانشجویان انتظار می رود پس از گذراندن این درس بتوانند یک پروپوزال به روش تحقیق آزمایشی نگارش کنند و آن را به درستی اجرا و گزارش کنند. رفتار ورودی : از دانشجویان انتظار می رود پیش از شروع این درس با مفاهیم آمار استنباطی آشنا باشند. روش تدریس : در این درس از روش پرسش و پاسخ و بحث گروهی استفاده می شود. حضور و شرکت در کلاس : همه دانشجویان ملزم به شرکت در کلاس درس هستند. خواندن مطالب درسی قبل از جلسه کلاس و شرکت در بحث های کلاسی الزام آور است و نقش اساسی درارزیابی عملکرد دانشجو دارد. شیوه ارزیابی دانشجو نمره تکلیف 4 1-حضور در کلاس بصورت واقعی و مجازی 5 2-شرکت در بحث های گروهی و ارائه 6 3-ارائه پروپوزال 5 4-امتحان پایان ترم 20 نمره کل : مطابق برنامه تکلیف بالا هر دانشجو لازم است یک ارائه 35 دقیقه ای در کلاس داشته باشد. موضوع ارائه باید مطابق مطالبی باشد که در سر فصل درس مشخص شده است. همچنین لازم است دانشجو یک پروپوزال پژوهش تهیه کند. این پروپوزال نباید از 15 صفحه کمتر و از 20 صفحه بیشتر باشد. برنامه زمانی، عناوین و شیوه تدریس در جدول زیر آمده است. با اوضاعی که کرونا به بار آورد کلاس ها از نیمه دوم فروردین بصورت مجازی برگزار شد. شیوه تدریس عنوان تاریخ جلسه گفتگو معرفی درس و مباحث مقدماتی 13/11/98 1 پرسش و پاسخ تدریس مقدماتی بر آزمایش ها 20/11/98 2 تدریس و بحث گروهی برخی مشکلات آزمایشگری 27/11/98 3 تدریس و بحث گروهی مسائل اخلاقی در آزمایشگری 4/12/1398 4 پرسش و پاسخ و بحث گروهی طرح آزمایشی 11/12/98 5 تدریس و بحث گروهی ادامه طرح آزمایشی 24/1/99 6 پرسش و پاسخ بدیل های آزمایشی 31/1/99 7 پرسش و پاسخ ادامه بدیل های آزمایشی 7/2/99 8 شیوه تدریس عنوان 14/2/99 جلسه پرسش و پاسخ یافتن و ایجاد موقعیت ها 21/2/98 9 پرسش و پاسخ ادامه یافتن و ایجاد موقعیت ها 28/2/99 10 پرسش و پاسخ متغیر مستقل 11/3/99 11 پرسش و پاسخ متغیر وابسته 18/3/99 12 پرسش و پاسخ مصاحبه پس از آزمایش 25/3/99 13 پرسش و پاسخ نگارش گزارش 1/4/99 14 پرسش و پاسخ جمع بندی و مرور درس 4/8/99 15 منبع درس : کتاب روش های تحقیق در روانشناسی اجتماعی. ترجمه دکتر حسین شکرکن، دکتر رضا خجسته مهر، دکتر عظیمه تکریمی

دانشگاه شهید چمران اهواز

طرح درس : روش های تحقیق پیشرفته در علوم تربیتی و روانشناسی

نیمسال دوم : 99-1398

دوره : کارشناسی ارشد و مشاوره

تعداد واحد : 3

زمان تشکیل کلاس : شنبه 18-16 واحد عملی

استاد درس : دکتر رضا خجسته مهر

مرتبه استادی : استاد تمام گروه مشاوره

توصیف درس : تمرکز اسامی این درس اساساً بر روش های تحقیق آزمایشی است. و دانشجویان این درس با مفاهیمی از قبیل مشکلات آزمایشگری، مسائل اخلاقی در پژوهش آزمایش، طرح آزمایش، متغیر مستقل و وابسته، پرهیز از سوگیری و نگارش گزارش آشنا می شوند.

اهداف عمده درس : در این درس دانشجویان به طور عمیقی با مفاهیم و مشکلات آزمایشگری در روانشناسی و مشاروه آشنا می شوند و انواع روش های آزمایشی را یاد می گیرند. از دانشجویان انتظار می رود پس از گذراندن این درس بتوانند یک پروپوزال به روش تحقیق آزمایشی نگارش کنند و آن را به درستی اجرا و گزارش کنند.

رفتار ورودی : از دانشجویان انتظار می رود پیش از شروع این درس با مفاهیم آمار استنباطی آشنا باشند.

روش تدریس : در این درس از روش پرسش و پاسخ و بحث گروهی استفاده می شود.

حضور و شرکت در کلاس : همه دانشجویان ملزم به شرکت در کلاس درس هستند. خواندن مطالب درسی قبل از جلسه کلاس و شرکت در بحث های کلاسی الزام آور است و نقش اساسی درارزیابی عملکرد دانشجو دارد.

شیوه ارزیابی دانشجو

نمره

تکلیف

4

1-حضور در کلاس بصورت واقعی و مجازی

5

2-شرکت در بحث های گروهی و ارائه

6

3-ارائه پروپوزال

5

4-امتحان پایان ترم

20

نمره کل :

 

 

 

 

 

مطابق برنامه تکلیف بالا هر دانشجو لازم است یک ارائه 35 دقیقه ای در کلاس داشته باشد. موضوع ارائه باید مطابق مطالبی باشد که در سر فصل درس مشخص شده است. همچنین لازم است دانشجو یک پروپوزال پژوهش تهیه کند. این پروپوزال نباید از 15 صفحه کمتر و از 20 صفحه بیشتر باشد.

برنامه زمانی، عناوین و شیوه تدریس در جدول زیر آمده است.

با اوضاعی که کرونا به بار آورد کلاس ها از نیمه دوم فروردین بصورت مجازی برگزار شد.

شیوه تدریس

عنوان

تاریخ

جلسه

گفتگو

معرفی درس و مباحث مقدماتی

13/11/98

1

پرسش و پاسخ تدریس

مقدماتی بر آزمایش ها

    20/11/98

2

تدریس و بحث گروهی

برخی مشکلات آزمایشگری

    27/11/98      

3

تدریس و بحث گروهی

مسائل اخلاقی در آزمایشگری

  4/12/1398

4

پرسش و پاسخ و بحث گروهی

طرح آزمایشی

  11/12/98 

5

تدریس و بحث گروهی

ادامه طرح آزمایشی

       24/1/99

6

پرسش و پاسخ

بدیل های آزمایشی

 31/1/99

7

پرسش و پاسخ

ادامه بدیل های آزمایشی

7/2/99

8

شیوه تدریس

عنوان

14/2/99

جلسه

پرسش و پاسخ

یافتن و ایجاد موقعیت ها

      21/2/98

9

پرسش و پاسخ

ادامه یافتن و ایجاد موقعیت ها

      28/2/99

10

پرسش و پاسخ

متغیر مستقل

      11/3/99

11

پرسش و پاسخ

متغیر وابسته

      18/3/99

12

پرسش و پاسخ

مصاحبه پس از آزمایش

     25/3/99

13

پرسش و پاسخ

نگارش گزارش

1/4/99  

14

پرسش و پاسخ

جمع بندی و مرور درس

4/8/99

15

 

منبع درس : کتاب روش های تحقیق در روانشناسی اجتماعی. ترجمه دکتر حسین شکرکن، دکتر رضا خجسته مهر، دکتر عظیمه تکریمیر